گیربکس خورشیدی چیست؟
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

گیربکس‌های خورشیدی به دلیل ساختار مکانیکی پیچیده و توانایی تغییر سرعت با نسبت‌های مختلف، در بسیاری ازفعالیت های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گیربکس‌ها به دلیل امکان تنظیم دقیق سرعت و تغییر سرعت به طور پویا، برای انتقال قدرت بهینه و کنترل دقیق در سیستم‌های مکانیکی بسیار مفیدند. اما استفاده صحبح از این گیربکس ها مستلزم این است  که بدانید گیربکس خورشیدی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ نحوه عملکرد آن چگونه است؟ چه اجزایی دارد و به طور کلی با گیربکس خورشیدی آشنا شوید. در این مقاله از کالا صنعتی شما میتوانید با گیربکس خورشیدی بیشتر آشنا شوید.

گیربکس خورشیدی یک نوع گیربکس است که از اصل عملکرد خورشید و سیاره‌ها برای تغییر سرعت و گشتاور در سیستم‌های مکانیکی استفاده می‌کند. این نوع گیربکس به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، در انتقال قدرت و تغییر سرعت بین دو جزء مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیربکس خورشیدی  اسامی مختلفی دارد و با نام های گیربکس اپی سیکلیک یا گیربکس سیاره ای، گیربکس ستاره ای، گیربکس دنده سیاره ای و یا گیربکس دنده خورشیدی معروف است. گیربکس ستاره ای از جهت اینکه بسیار مقاوم است، انتقال گشتاور بالایی دارد. در طراحی این گیربکس ها یک چرخ دنده خورشیدی در مرکز بوده و سایر چرخ دنده های سیاره ای در اطراف آن با پیکربندی مشخصی قرار گرفته اند و با طراحی خاص خود مزایایی مانند فشرده سازی و کم حجم تر شدن، راندمان بالا و تطبیق پذیری با کاربردهای مختلف را ارائه می دهند.

انواع گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی را از چند منظر می توان بررسی نمود و دسته بندی کرد.

انواع گیربکس خورشیدی از نظر کاربرد

از نظر کاربردی گیربکس های خورشیدی به دو دسته صنعتی و سروو موتور تقسیم می شود که در زیر به آنها اشاره شده است.

1) گیربکس خورشیدی صنعتی

این گیربکس اساسا برای اتصال به الکتروموتور طراحی شده است ولی برای کوپل شدن با هیدورموتور نیز می تواند ساخته شود. در صورت اتصال گیربکس خورشیدی به الکتروموتور صنعتی به آن الکتروگیربکس خورشیدی گفته می شود.

نحوه عملکرد گیربکس خورشیدی

همانطور که از نام آن پیداست، گیربکس خورشیدی با مکانیزم دنده خورشیدی (Planetary یا Internal) قدرت را انتقال می دهد. شایان ذکر است که گیربکس خورشیدی می تواند به صورت کاهنده و یا افزاینده مورد استفاده قرار بگیرد. مکانیزم عملکرد گیربکس خورشیدی به گونه ای است که دور ورودی به دنده مرکزی (دنده خورشیدی Sun Gear) وارد شده و از طریق دنده های سیاره ای (Planetary Gear) که روی یک دنده داخلی (Internal Gear) حرکت می کنند، باعث تغییر دور ورودی به گیربکس می شود.

نکته قابل توجه این است که نسبت تبدیل در هر مرحله گیربکس خورشیدی نهایتا 1:7 است لذا برای ایجاد نسبت تبدیل های بالاتر باید تعداد استیج ها یا مراحل کاهش دور را افزایش داد. به این ترتیب نسبت تبدیل تا 1:7 با یک استیج، نسبت تبدیل 1:7 تا 1:49 با دو استیج، نسبت تبدیل 1:49 تا 1:343 با سه استیج و... امکان پذیر است. دنده های گیربکس خورشیدی معمولا به صورت سوزنی (ساده Spur Gear) تولید می شوند که همین عامل باعث ایجاد سروصدا و داغ شدن سطح دندانه های گیربکس خواهد شد. ممکن است در مواردی (شرکت خاصی یا سفارش خاصی) دنده ها به صورت هلیکال ساخته شوند که در این صورت سطح درگیری دندانه ها بیشتر می شود و در نتیجه کاهش صدا، افزایش راندمان و کارکرد نرم تر مورد انتظار است. 

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/138/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

 





:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: